Contact
Zutphenseweg 6
7418 AJ Deventer
Nederland
+31 (0) 6 108 08 010
Vul onderstaand formulier in om je in te schrijven voor de nieuwsbrief.
"Verhalen zijn als een fluit waar de waarheid doorheen blaast" - Elif Shafak
Binnen onze categorieën – zoals Cultuur, Diversiteit & Inclusie, Duurzaamheid, Integriteit, Organisatieontwikkeling en Polarisatie – delen we verhalen die inspireren en aanzetten tot reflectie. Elk artikel is bedoeld om bewustzijn te vergroten, groei te stimuleren en een positieve impact te creëren in de maatschappij en binnen organisaties.
In juli 2020, middenin de coronacrisis, toen iedereen het heel druk had met op andere dingen letten, ontstond er iets bijzonders middenin Amsterdam. Een nieuwe organisatie werd opgericht, een samenwerking van drie ondernemingen. Iedereen kent Heineken, veel mensen kennen Happy Tosti, weinig mensen kennen Milieuwerk, maar samen vormen ze nu Social Capital.
In juli 2020, middenin de coronacrisis, toen iedereen het heel druk had met op andere dingen letten, ontstond er iets bijzonders middenin Amsterdam. Een nieuwe organisatie werd opgericht, een samenwerking van drie ondernemingen. Iedereen kent Heineken, veel mensen kennen Happy Tosti, weinig mensen kennen Milieuwerk, maar samen vormen ze nu Social Capital.
Wetenschap en technologie dragen de oplossingen aan over hoe we een duurzame toekomst tegemoet kunnen. Kunstenaars herinneren ons eraan waarom dit belangrijk is.
In de functie van bestuurder van een organisatie of in de functie van adviseur moet je een zeer goed ontwikkeld oordeelsvermogen hebben, omdat je zonder het inzetten van je oordeelsvermogen niet kunt kiezen en dus niet kunt sturen.
Herman Wijffels: 'Alles kan altijd anders en het kan vaak ook beter'
Het is één van de uitspraken van Herman Wijffels in deze mooie podcast van Boy en Niek van Droffelaar. Boy en Niek houden zich bezig met de impact van de natuur op de ontwikkeling van leiderschap. Samen interviewen ze mensen die de natuur een centrale plaats geven in hun persoonlijke ontwikkeling en in hun werk.
Misschien moeten mensen gewoon even echt goed boos op elkaar worden. Of bekennen bang te zijn voor verlies. Of stoppen met te doen wat we al jaren deden. Weten we meteen wat we aan elkaar hebben. En vinden we vaak nieuwe antwoorden. Want als je doet wat je altijd al deed, krijg je wat je altijd al kreeg.
Sociaal ondernemen is volop in ontwikkeling en op weg om het nieuwe normaal te worden. Maar wat is sociaal ondernemen precies? Hoe doe je dat dan? En mag je als sociaal ondernemer wel winst maken, of is dat een vies woord? Dat – en net iets meer – komt allemaal aan bod in ‘De Wasstraat’ van Martin Kniest. Hij vertelt over zijn boek.
In deze tijd is het extra belangrijk dat je je eigen innerlijke kompas hebt waardoor je weet: dit is goed, dit deugd. Dat is niet de universele waarheid maar jouw kompas, wanneer gaat het voor jou de goede kant op.
Politiechef Martin Sitalsing ziet als geen ander de uitwassen van een gepolariseerd debat. Partijen tegemoet treden met een zo divers en inclusief mogelijk politieteam, dat helpt, daar gelooft hij heilig in. Vanzelf gaat dat niet. ‘De politie is van oudsher opgebouwd vanuit eenheid, vanuit mensen die op elkaar lijken.
Heb je het over Kees Klomp dan heb je het over de Betekeniseconomie. Want niemand kan het ontgaan zijn de laatste jaren dat Kees Klomp zich met hart en ziel inzet om bedrijven, organisaties en de maatschappij te doordringen van het feit dat we een andere visie op onze economie moeten ontwikkelen.
Gwenda Nielen is 26 als ze op missie gaat naar Uruzgan. Ze is kapitein, heeft een rode baret – die krijg je na een zware mentale en fysieke proef die maar weinig vrouwen doorstaan – en rondde haar schietoefeningen en drills voor de missie met succes af. Maar als een kolonel op werkbezoek komt, vraagt die aan een andere kapitein, waar zij bij staat: „Gaat zij ook mee? Op voetpatrouille?”.
In een democratische samenleving geldt altijd de stem van de meerderheid. Toch kom je vaak verder als de minderheid óók gehoord wordt. Een gedragen beslissing, waarmee iedereen kan leven, krijg je vaak door het toepassen van ‘Deep Democracy’. Spreker, trainer en coach Mireille Ollivieira weet daar alles van. ‘Deze techniek voegt waarde toe en faciliteert dat er gezegd wordt wat er gezegd moet worden.’
Winst maken is nodig voor het voortbestaan van een onderneming. Even belangrijk is echter de maatschappelijke winst die een onderneming wil bereiken, de ‘purpose’. Professor Henk Volberda doet onderzoek naar waarom bedrijven op aarde zijn. ‘We moeten toe naar een businessmodel waarin economische en maatschappelijke winst hand in hand gaan.’
Elk creatief proces kent een uitprobeerfase. Zoals bij een nieuw recept dat je bedenkt: smaakt het goed, werkt het, moet er iets bij, iets af? In het kader van the proof of the pudding is in the eating, besloot ik mezelf tot prototype van mijn eigen houdingsverandering te dopen.
In onze gesprekken hebben we de neiging goed te luisteren naar de argumenten van de ander en deze zo nodig te pareren. Als je daar alleen op let, mis je veel van het gesprek. Je mist namelijk het Gesprek zonder Woorden.
Milouska Meulens kennen velen misschien nog als presentator van Het Jeugdjournaal, of van het programma Vroege Vogels of als mol in Wie is de Mol. Op dit moment heeft ze haar eigen show op Radio 1: De Nacht is Zwart en o ja, ze schreef vorig jaar een kinderboek, Elin.